سامانه های حقوقی

استعلام پروانه ساختمان با کد ملی

در کنار روش حضوری، روش آنلاین نیز برای انجام استعلام پروانه ساختمان فعال شده و در دسترس عموم مردم قرار گرفته است. پروانه ساختمان یا در واقع مجوز ساخت یک ساختمان تجاری، اداری و یا مسکونی یکی از مدارک ضروری است که برای آغاز به کار ساخت هر ساختمان باید دریافت شود. دریافت این پروانه دارای مزیت های بسیار زیادی است و نبودن آن مانع از ادامه ساخت، فروش و تکمیل ساختمان می شود. با توجه به اینکه استعلام پروانه ساخت برای بسیاری از افراد به ویژه کسانی که قصد خرید واحدهای مسکونی یا تجاری را دارند، مهم است، شهرداری تهران و سایر شهرها روشی غیر حضوری را برای انجام این استعلام فعال کرده اند.

برای به انجام رساندن استعلام پروانه ساخت باید به سایت شهرداری شهری که ساختمان در آن بنا شده، مراجعه کنید. البته ممکن است شهرداری برخی از شهرها این امکان را فراهم نکرده باشند، در این صورت باید به صورت حضوری استعلام پروانه ساخت را انجام دهید. با توجه به اهمیت اطلاع از جزئیات پروانه ساخت، ما قصد داریم در این مقاله به بررسی روش های مختلف استعلام پروانه ساختمان بپردازیم، پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

معرفی سامانه استعلام پروانه ساختمان

گسترش بسترهای الکترونیکی و آنلاین در کشور سبب افزایش تعداد سامانه های آنلاین و ارائه خدمات غیر حضوری شده است. در حال حاضر اغلب امورات اداری مورد نیاز مردم به صورت غیر حضوری و از طریق وب سایت و سامانه های اینترنتی سازمان ها و ادارات مختلف قابل انجام هستند. یکی از جدیدترین خدماتی که به صورت غیر حضوری از طریق شهرداری های مختلف از جمله شهرداری تهران ارائه شده است، استعلام پروانه ساختمان می باشد. پروانه ساختمان گواهی یا مدرکی است که در آن نام مالک، سازنده، مهندس ناظر، پیمانکار، مشخصات ثبتی ملک، تاریخ آغاز به کار ساخت و… درج شده اند.

برای اطلاع از نحوه استعلام پرونده مالیاتی بر روی لینک کلیک کنید.

در واقع پروانه ساختمان همان مجوز ساخت است که نشان دهنده قانونی بودن مراحل اخذ مجوز ساخت و آغاز به کار ساخت بنای مورد نظر می باشد. بنابراین افرادی که قصد خرید واحدهای مسکونی یا تجاری یک ساختمان را دارند می توانند از طریق انجام استعلام، از سال ساخت و قانونی بودن ساخت بنا اطمینان حاصل کنند. همانطور که گفتیم انجام غیر حضوری استعلام پروانه ساخت ساختمان ها از طریق وب سایت شهرداری تهران برای ساختمان های این شهر و سایت سایر شهرداری ها انجام می شود.

مراحل استعلام پروانه ساختمان

اخذ پروانه ساختمان علاوه بر اینکه باعث آسودگی خاطر در پیشرفت ساخت و همچنین فروش واحدهای آن می شود، بلکه برای گرفتن وام بانکی، انشعابات آب، برق و گاز، عقد قرارداد با پیمانکاران و مهندسان و… نیز کاربرد دارد. در حال حاضر دو روش برای انجام استعلام پروانه ساختمان برای مردم وجود دارد، در روش اول می توانید به صورت غیر حضوری به سایت شهرداری شهری که ساختمان در آن بنا شده مراجعه کنید. براساس روش دوم نیز باید به صورت حضوری به اداره بنیاد مسکن و شهرسازی محلی که ساختمان در آن بنا شده، مراجعه نمایید.

برای اطلاع از نحوه ورود به سامانه اخذ مالیات از اجاره املاک بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام پروانه ساختمان با کد ملی

بسیاری از مردم انتظار دارند با ارائه کد ملی، هر نوع استعلامی که مورد نظرشان است را به انجام برسانند. در مورد استعلام پروانه ساخت به صورت غیر حضوری و از طریق وب سایت شهرداری های مختلف، این امکان وجود ندارد، زیرا برای انجام این کار به شماره پروانه، پلاک ثبتی ملک و… نیاز دارید. ولی چنانچه قصد دارید به صورت حضوری به ادارات بنیاد مسکن و شهرسازی مراجعه کرده و استعلام را حضوری انجام دهید، امکان ارائه کد ملی فردی که پروانه به نام او صادر شده است، وجود دارد.

برای اطلاع از امکانات سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام پروانه ساختمان تهران

چنانچه ساختمانی که قصد انجام استعلام پروانه ساخت آن را دارید، در محدوده شهر تهران قرار گرفته، می توانید برای انجام استعلام به سایت شهرداری تهران مراجعه کنید. به همین منظور نشانی اینترنتی tehran.ir را در مرورگر درج و جستجو نمایید تا صفحه اصلی سایت برای شما نمایش داده شود، سپس از قسمت میانی صفحه بر روی گزینه “استعلام پروانه و گواهی ساختمان” کلیک نمایید.

نحوه استعلام پروانه ساختمان

در مرحله جدید باید مطابق با تصویر زیر گزینه “استعلام پروانه” را انتخاب کنید.

مراحل استعلام پروانه ساختمان

در نهایت با ورود به مرحله بعدی باید موارد خواسته شده را در قسمت های مربوطه درج کرده و بر روی گزینه “استعلام پروانه” کلیک نمایید.

روش استعلام پروانه ساخت ساختمان

برای اطلاع از خدمات سامانه مالکیت معنوی بر روی لینک کلیک کنید.

استعلام پروانه ساختمان سایر شهرهای کشور

استعلام غیر حضوری پروانه ساختمان مختص شهر تهران نبوده و شهرداری های بسیاری از شهرهای کشور نیز این امکان را برای مردم فراهم کرده اند. بنابراین با در نظر گرفتن شهری که ساختمان مورد نظر در آن بنا شده باید به سایت شهرداری آن مراجعه کرده و از بخش استعلام نسبت به اخذ اطلاعات پیرامون پروانه ساخت مورد نظر اقدام کنید. چنانچه شهرداری مربوطه امکان استعلام غیر حضوری را فراهم نکرده، باید به صورت حضوری به اداره بنیاد مسکن و شهرسازی همان شهر مراجعه کنید.

برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست صدور سند مالکیت بر روی لینک کلیک کنید.

چگونه می توانیم استعلام پروانه ساخت ساختمان ها را انجام دهیم؟

برای انجام این کار دو روش مختلف وجود دارد که در همین مقاله به آن ها اشاره شده است.

آیا برای انجام حضوری استعلام پروانه ساختمان باید به شهرداری مراجعه کنیم؟

خیر، استعلام حضوری از طریق مراجعه به بنیاد مسکن انجام می شود.

آیا همه شهرداری ها امکان استعلام غیر حضوری پروانه ساختمان را فراهم کرده اند؟

برای اطلاع از این موضوع باید به سایت شهرداری مورد نظر مراجعه کنید، زیرا همه شهرداری ها این امکان را فراهم نکرده اند.

آیا با مراجعه به سایت شهرداری تهران امکان انجام استعلام پروانه ساخت ساختمان های سایر شهرها نیز فراهم است؟

خیر، چنین امکانی وجود ندارد.

3/5 - (4 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *